Kansainvälistyvät markkinat
Kansainvälisen kilpailutilanteen haastavuutta lisää globalisaation nopea eteneminen ja kansainvälistymisen tuomat haasteet.
Kansainvälistyminen ei ole enää yksittäisen yrityksen strateginen päätös. Olet mukana kansainvälisillä markkinoilla, halusit sitä tai et.
Skaala-/Mittakaavaetu: Yrityksen keskimääräiset kustannukset (tiettyyn pisteeseen asti) laskevat, kun tuotannon volyymia kasvatetaan.
Kansainvälistymispäätökseen vaikuttavat kohdemarkkinoiden vetovoimatekijä ja kotimarkkinoiden työntötekijät.
Yrittäjyysorientaatio: yrittäjän halu ottaa riskejä, ennakoida tilanteita, polte olla innovatiivinen ja kyky tunnistaa uusia liiketoimintamahdollisuuksia.
Niche-markkinat: erittäin kapea markkinasegmentti.
Solberg (1997): Yhdeksän strategista ikkunaa: malli siitä, minkälaisen yrityksen kannattaa tehdä minkälaisia toimenpiteitä, ottaen huomioon esim. toimialan kansainvälinen tilanne.
Kohdemarkkinoiden valinnassa tulee ottaa huomioon sekä makro-, että mikrotason tekijöitä.
Gaston-Breton & Martin (2011): Kaksivaiheinen malli kohdemarkkinoiden valintaan ja markkinoiden segmentointiin > makrotason kohdemarkkinoiden houkuttelevuus ja mikrotason kuluttajien arvot.
Ei ole olemassa yhtä "oikeaa" kansainvälistymisstrategiaa: yksi yritys saattaa päätyä samoille markkinoille eri kautta kuin toinen. Strategian valintaan vaikuttaa moni tekijä.
Kansainvälistymisstrategioita ovat mm. suoravienti, epäsuoravienti, sopimusvalmistus, lisensointi, franchising, strategiset allianssit, tytäryhtiöoperaatiot ja nykyajan uusimpana tulokkaana Born Global -yritysten tyyli lähteä kansainvälisille markkinoille.
Jokaisessa strategiassa on omat hyvät ja huonot puolensa, eikä välttämättä ole kiveen kirjoitettua että jokin yritys valitsisi juuri jonkun näistä strategioista; reittejä on niin monta kuin on yrityksiäkin.
Kansainvälistyminen ei ole enää yksittäisen yrityksen strateginen päätös. Olet mukana kansainvälisillä markkinoilla, halusit sitä tai et.
Skaala-/Mittakaavaetu: Yrityksen keskimääräiset kustannukset (tiettyyn pisteeseen asti) laskevat, kun tuotannon volyymia kasvatetaan.
Kansainvälistymispäätökseen vaikuttavat kohdemarkkinoiden vetovoimatekijä ja kotimarkkinoiden työntötekijät.
Yrittäjyysorientaatio: yrittäjän halu ottaa riskejä, ennakoida tilanteita, polte olla innovatiivinen ja kyky tunnistaa uusia liiketoimintamahdollisuuksia.
Niche-markkinat: erittäin kapea markkinasegmentti.
Solberg (1997): Yhdeksän strategista ikkunaa: malli siitä, minkälaisen yrityksen kannattaa tehdä minkälaisia toimenpiteitä, ottaen huomioon esim. toimialan kansainvälinen tilanne.
Kohdemarkkinoiden valinnassa tulee ottaa huomioon sekä makro-, että mikrotason tekijöitä.
Gaston-Breton & Martin (2011): Kaksivaiheinen malli kohdemarkkinoiden valintaan ja markkinoiden segmentointiin > makrotason kohdemarkkinoiden houkuttelevuus ja mikrotason kuluttajien arvot.
Ei ole olemassa yhtä "oikeaa" kansainvälistymisstrategiaa: yksi yritys saattaa päätyä samoille markkinoille eri kautta kuin toinen. Strategian valintaan vaikuttaa moni tekijä.
Kansainvälistymisstrategioita ovat mm. suoravienti, epäsuoravienti, sopimusvalmistus, lisensointi, franchising, strategiset allianssit, tytäryhtiöoperaatiot ja nykyajan uusimpana tulokkaana Born Global -yritysten tyyli lähteä kansainvälisille markkinoille.
Jokaisessa strategiassa on omat hyvät ja huonot puolensa, eikä välttämättä ole kiveen kirjoitettua että jokin yritys valitsisi juuri jonkun näistä strategioista; reittejä on niin monta kuin on yrityksiäkin.
Kommentit
Lähetä kommentti