Voiton maksimointiehto
Täydellisen kilpailun markkinoilla pätee seuraavat säännönmukaisuudet:
1) Kuluttajia ja tuottajia on paljon. Yksikään toimija ei voi omalla toiminnallaan vaikuttaa mm. markkinahintaan, vaan se on otettava ulkoa annettuna (eksogeenisenä)
2) Yrityksiä voi tulla alalle ja poistua sieltä vapaasti
3) Kaikkien yritysten tuotteet ovat homogeenisia, ja kuluttajat tekevät ostopäätöksensä puhtaasti hinan perusteella
4) Toimijoilla on täydellinen tietämys tuotteesta, sen tuotantofunktioista, markkinoista ja monesta muusta asiasta.
Rajatulo tarkoittaa sitä tulon lisäystä, jonka yritys saa myydessään tuotettaan esimerkiksi yhden yksikön verran lisää markkinoille. Koska täydellisen kilpailun markkinoilla hinta P on vakio eikä se muutu, tällöin rajatulo (MR) on aina sama kuin hinta P, eikä se muutu myyntimäärän q muuttuessa. Eli MR = P.
Mahdollisimman hyvää kannattavuutta tavoitteleva yritys haluaa laajentaa tuotantoaan niin pitkälle, kunnes MC eli rajakustannus yhden lisäyksikön tuottamisesta vastaa siitä saatavaa hintaa, eli rajatuloa. Mikäli sen rajakustannukset ylittävät markkinahinnan, ei sen kannata enää kasvattaa tuotantoa rationaalisesti ajatellen, vaan supistaa se juurikin sille tasolle, jossa rajakustannus kohtaa rajatulon eli markkinahinnan.
Näin ollen voiton maksimointiehto (yksinkertaistettuna, täydellisen kilpailun markkinoilla, rationaalisesti) on MR = MC eli RAJATULO = RAJAKUSTANNUS. Tässä tilanteessa yritys tekee suurimmat mahdolliset voitot.
1) Kuluttajia ja tuottajia on paljon. Yksikään toimija ei voi omalla toiminnallaan vaikuttaa mm. markkinahintaan, vaan se on otettava ulkoa annettuna (eksogeenisenä)
2) Yrityksiä voi tulla alalle ja poistua sieltä vapaasti
3) Kaikkien yritysten tuotteet ovat homogeenisia, ja kuluttajat tekevät ostopäätöksensä puhtaasti hinan perusteella
4) Toimijoilla on täydellinen tietämys tuotteesta, sen tuotantofunktioista, markkinoista ja monesta muusta asiasta.
Rajatulo tarkoittaa sitä tulon lisäystä, jonka yritys saa myydessään tuotettaan esimerkiksi yhden yksikön verran lisää markkinoille. Koska täydellisen kilpailun markkinoilla hinta P on vakio eikä se muutu, tällöin rajatulo (MR) on aina sama kuin hinta P, eikä se muutu myyntimäärän q muuttuessa. Eli MR = P.
Mahdollisimman hyvää kannattavuutta tavoitteleva yritys haluaa laajentaa tuotantoaan niin pitkälle, kunnes MC eli rajakustannus yhden lisäyksikön tuottamisesta vastaa siitä saatavaa hintaa, eli rajatuloa. Mikäli sen rajakustannukset ylittävät markkinahinnan, ei sen kannata enää kasvattaa tuotantoa rationaalisesti ajatellen, vaan supistaa se juurikin sille tasolle, jossa rajakustannus kohtaa rajatulon eli markkinahinnan.
Näin ollen voiton maksimointiehto (yksinkertaistettuna, täydellisen kilpailun markkinoilla, rationaalisesti) on MR = MC eli RAJATULO = RAJAKUSTANNUS. Tässä tilanteessa yritys tekee suurimmat mahdolliset voitot.
Kommentit
Lähetä kommentti